Trigger

Boost Trigger verwijst naar een instelling die bepaalt wanneer de boost timing actief wordt, afhankelijk van de stand van de gashendel. Het is een manier om te controleren hoe en wanneer de extra boost wordt toegepast, zodat je de tractie en controle over de buggy kunt behouden.


Hoe werkt Boost Trigger?

  • De Boost Trigger bepaalt het minimum gaspercentage dat nodig is voordat de boost timing wordt geactiveerd.
  • Bijvoorbeeld:
    • Als de Boost Trigger is ingesteld op 50%, dan wordt de boost pas actief als je het gaspedaal voor minimaal 50% indrukt.
  • Bij lagere gasstanden blijft de boost uitgeschakeld, waardoor het vermogen lineair en gecontroleerd blijft.

Waarom Boost Trigger gebruiken?

  1. Controle op lage snelheid
    • Zorgt ervoor dat de buggy bij lage snelheid stabiel blijft, zonder te agressief te accelereren.
  2. Grip op losse ondergrond
    • Vermijdt wielspin en gripverlies bij een te vroege toepassing van boost.
  3. Efficiëntie
    • Helpt energie te besparen, omdat de boost alleen wordt ingeschakeld als het echt nodig is.

Aanbevolen instellingen voor Boost Trigger op manegezand

  • Startpunt: 40% tot 60% gashendel
    • Hierdoor komt de boost pas in als je meer vermogen nodig hebt, bijvoorbeeld bij het uitkomen van een bocht of op rechte stukken.
  • Hogere waarde (bijv. 60-70%)
    • Kies dit bij erg los zand, zodat je controle houdt bij lagere gasstanden.

Boost Trigger vs. andere ESC-instellingen

  • Boost Start RPM: Deze bepaalt bij welk toerental de boost begint te werken.
  • Boost Trigger: Deze activeert de boost op basis van het gaspercentage, los van de RPM.
  • Beide moeten goed worden afgestemd om de buggy soepel en efficiënt te laten rijden.

Met de juiste Boost Trigger-instelling kun je je buggy beter afstemmen op losse, zachte ondergronden zoals manegezand.