De Boost Initial Angle bepaalt de basiswaarde van de timing die wordt toegepast zodra de boost actief wordt. Dit is het startpunt van de extra elektronische timing die de ESC aan de motor toevoegt binnen het boost-toerenbereik (RPM).
Hoe werkt Boost Initial Angle?
- Zodra de motor het Boost Start RPM bereikt, voegt de ESC de Boost Initial Angle toe aan de standaard timing van de motor.
- Naarmate het toerental toeneemt binnen het Boost RPM-bereik, kan de timing verder worden verhoogd volgens de Boost Angle Increase Rate, tot de maximale boost wordt bereikt bij het Boost End RPM.
Waarom is Boost Initial Angle belangrijk?
- Vermogenstoename op het juiste moment
- Een te lage Initial Angle kan ervoor zorgen dat de boost te zwak begint, terwijl een te hoge waarde wielspin of gripverlies kan veroorzaken.
- Controle over acceleratie
- Door een juiste startwaarde te kiezen, wordt het vermogen voorspelbaarder en controleerbaarder, vooral op losse ondergronden zoals zand.
- Bescherming van de motor
- Overmatige timing vanaf het begin kan leiden tot verhoogde temperaturen en slijtage van de motor.
Aanbevolen instellingen voor manegezand
- Boost Initial Angle: 5° tot 8°
- Begin met een conservatieve waarde om wielspin te minimaliseren en tractie te behouden.
- Pas de waarde geleidelijk aan naar boven als de buggy meer grip heeft of als je hogere prestaties wilt.
Boost Initial Angle vs. andere instellingen
- Boost Angle Increase Rate: Regelt hoe snel de boost timing toeneemt vanaf de Initial Angle.
- Boost End Angle: De maximale timing die wordt bereikt binnen het boost-toerenbereik.
- Boost Initial Angle: Het startpunt van de boost timing, dat een basis vormt voor verdere opbouw.
Met een goed ingestelde Boost Initial Angle krijg je een soepel begin van de boost, wat helpt om controle te behouden en overmatige belasting van de motor te voorkomen, vooral op uitdagende ondergronden zoals manegezand.