Uitleg Camber
Citaat van Sonny - Wich-Racing op 22 oktober 2024, 14:02Camber is de hoek van een wiel ten opzichte van het oppervlak waarop de auto rust (met wielen en
schokdempers gemonteerd).
- Nul graden (0°) camber betekent dat het wiel loodrecht op de referentie staat oppervlak.
- Negatieve camber betekent dat de bovenkant van het wiel naar binnen leunt richting de middenlijn van de auto.
- Positieve camber betekent dat de bovenkant van het wiel vanaf de middellijn van de auto naar buiten leunt.
Camber beïnvloedt de zijwaartse tractie van de auto. Over het algemeen betekent een meer negatieve (naar binnen) camber meer grip omdat de zijwaartse tractie van het wiel toeneemt. Pas voorcamber zo aan dat de voorbanden vlak afslijten. Pas de achtercamber zo aan dat de achterbanden enigszins conisch slijten aan de binnenkant.
De hoeveelheid voorcamber die nodig is om het maximale contactvlak te behouden, hangt ook af van de hoeveelheid caster. Hogere casterhoek (meer hellend) vereist minder negatieve camber, terwijl lagere casterhoeken (meer rechtopstaand) meer negatieve camber vereist.
Camber is de hoek van een wiel ten opzichte van het oppervlak waarop de auto rust (met wielen en
schokdempers gemonteerd).
- Nul graden (0°) camber betekent dat het wiel loodrecht op de referentie staat oppervlak.
- Negatieve camber betekent dat de bovenkant van het wiel naar binnen leunt richting de middenlijn van de auto.
- Positieve camber betekent dat de bovenkant van het wiel vanaf de middellijn van de auto naar buiten leunt.
Camber beïnvloedt de zijwaartse tractie van de auto. Over het algemeen betekent een meer negatieve (naar binnen) camber meer grip omdat de zijwaartse tractie van het wiel toeneemt. Pas voorcamber zo aan dat de voorbanden vlak afslijten. Pas de achtercamber zo aan dat de achterbanden enigszins conisch slijten aan de binnenkant.
De hoeveelheid voorcamber die nodig is om het maximale contactvlak te behouden, hangt ook af van de hoeveelheid caster. Hogere casterhoek (meer hellend) vereist minder negatieve camber, terwijl lagere casterhoeken (meer rechtopstaand) meer negatieve camber vereist.